We spraken met Claske, ze is de eigenaresse van Arbo1. Arbo1 is een arbodienstverlener die zich focust op preventie, in plaats van pas in te grijpen bij ziekteverzuim. Ze helpen leidinggevenden om signalen van stress en overbelasting vroegtijdig te herkennen. Zo draagt het bedrijf bij aan een gezondere werkomgeving en minder uitval. Naast haar inzet voor duurzame inzetbaarheid van werknemers, maakt Claske zich ook hard voor sociaal ondernemen. Zo koos ze ervoor om via Tosss haar sinterklaas- en kerstpakketten in te kopen. Ze vertelt ons waarom sociaal inkopen haar zo aanspreekt en welke impact het heeft.
“Arbo1 is een arbodienstverlener, maar we werken net even anders dan traditionele arbodiensten. Normaal gesproken komt een arbodienst pas in actie wanneer een werknemer zich ziek meldt. Wij draaien dat om en richten ons juist op preventie. Ons doel is om verzuim te voorkomen door leidinggevenden en directeuren te trainen in het herkennen van signalen die kunnen wijzen op mogelijke uitval. We leren hen de juiste vragen te stellen en oog te hebben voor het welzijn van hun medewerkers. Natuurlijk verzorgen wij ook het reguliere arbodienstverleningsproces als dat nodig is, maar preventie staat bij ons voorop. Als er vermoedens zijn dat iemand dreigt uit te vallen, dan springen wij in met casemanagers die de situatie in kaart brengen en zo snel mogelijk actie ondernemen. Dit zorgt ervoor dat werknemers sneller herstellen en voorkomt langdurige uitval.”
Het voelde goed om iets terug te doen voor de stad waar ons bedrijf is gevestigd.
“Ik ben vorig jaar benaderd door Fem van Tosss over sociale inkoop. We kwamen met elkaar in gesprek en ik vond het meteen een prachtig initiatief. Zodoende besloot ik om chocoladeletters voor sinterklaas en later ook kerstpakketten via hen te bestellen. Het voelde goed om iets terug te doen voor de stad waar ons bedrijf is gevestigd. Het mooiste vind ik dat je niet doorhebt dat je met een sociale onderneming werkt. Ze leveren fantastisch werk en zijn enorm gemotiveerd. Het heeft mijn ogen geopend voor hoeveel impact dit soort initiatieven kunnen zorgen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er in Nijmegen een bakkerij en zelfs een theehuis zijn die volledig draaien als sociale werkvoorzieningen. Dat vond ik echt bijzonder.”

Het wekte veel nieuwsgierigheid op
"Ik heb de pakketten zowel aan medewerkers als klanten gegeven. Mensen vonden het niet alleen leuk om iets lokaals te krijgen, maar ook het verhaal erachter sprak hen aan. Er zat een kaartje bij met meer informatie over Tosss, en ik merkte dat dit bij veel mensen nieuwsgierigheid opwekte. Dat is precies wat ik hoopte: meer bewustwording creëren.
Ik hoop dat meer bedrijven zich hiervan bewust worden en actief kiezen voor sociaal inkopen. Deze bedrijven en initiatieven bestaan, maar veel mensen weten dat gewoon niet. Ik wil dat veranderen door het bespreekbaar te maken en anderen aan te moedigen om ook bij organisaties zoals Tosss in te kopen. Het is een win-win situatie: je krijgt kwalitatief goed werk geleverd en je draagt bij aan een inclusievere samenleving."
Dat is een prachtige missie! Dankjewel voor je tijd en inspirerende verhaal.Wil je meer weten over sociaal inkopen bij Tosss? Stuur een berichtje naar info@tosss.nl
Comments