Bob Tönissen is bedrijfsleider van de sociale onderneming Hét Bakkerscafé. Voor hij deze functie aannam, droeg hij Hét Bakkerscafé al een warm hart toe: hij nam er brood af voor zijn eigen concept store: een horecabedrijf met winkel. Bob kent dus het klappen van de zweep als het gaat om het draaiend houden van een onderneming. En dat is nodig, want Hét Bakkercafé is niet alleen een op zichzelf staande stichting, maar ook een bedrijf waarvan het voortbestaan afhangt van de omzet.
Hoe draait Hét Bakkerscafé op dit moment? We zijn hier met 65 medewerkers, een mix van ‘trajectmedewerkers’ (in een ontwikkeltraject zoals praktijkstage, re-integratie of dagbesteding), coaches en extra krachten. In 2017 konden we een tweede locatie openen buiten het centrum van Nijmegen. Dat geeft rust, want het werken in de bakkerij is heel anders dan in de horeca. Nu kunnen onze bakkers rustig ons brood bakken zonder de hectiek van de horeca. We hebben 5 bakfietsen bij de bakkerij om dat brood te bezorgen bij onze winkels en horeca en onze klanten. Het is financieel wel een moeilijke tijd nu. De kosten voor energie en grondstoffen zijn de laatste jaren gestegen en met de nieuwe horeca-cao zijn ook de personeelskosten omhooggegaan. We moeten nu veel meer brood bakken want we kunnen niet in prijs blijven stijgen. Ons brood is 100% biologisch en superlekker, maar het moet wel betaalbaar zijn.
Welke misstand in Nederland zou je op willen lossen als sociaal ondernemer? Als sociale onderneming dragen we al 15 jaar lang bij, maar in Nederland mogen de ogen wel méér gericht worden op de niet-begrepen mensen, die het echt moeilijk hebben thuis. We moeten zorgen dat zij niet door de bodem zakken en op straat terechtkomen. Er kunnen best wel stappen gemaakt worden vóór dit moment, om dat niet te laten gebeuren.
Wat zijn momenten waarop jij denkt: “wow, wat werk ik bij een tof bedrijf”? Elke dag. Je kent de situatie van de mensen, je ziet ze vallen en weer opkrabbelen. Je ziet ze groeien. En als je dan ziet hoe ze elke dag weer, vaak zingend, op de vloer staan, dan is dat meer dan bewonderenswaardig.
De collega’s stralen onder alle omstandigheden positiviteit uit. En daar word je mee besmet.
Werk je ook samen met andere sociale ondernemingen in het netwerk van Tosss? Wij nemen voor onze horeca koffie af van Coffyn en thee van het Theezaakje. Zij nemen ons brood af voor hun horeca.
Wat doet TOSSS voor Hét Bakkerscafé? Met accountmanager Fem van Zuylen proberen we gezamenlijk meer sociale inkoop (SROI) in het Tosss-netwerk te vervullen. Verder kunnen we onderling kennis delen en van elkaars producten en diensten genieten.
Hoe kunnen bedrijven hun SROI-aanbesteding of sociaal inkopen bij Hét Bakkerscafé? Je kan voor de lunch naar ons bakkerscafé komen met je team, als je in de buurt werkt. Maar we hebben beperkt plaats, tot 35 mensen. Wat we ook kunnen is dagelijks brood leveren voor lunches bij bedrijven. En catering! We leveren behalve de belegde broodjes ook biologische sappen. Catering is goed in te plannen en dus makkelijker voor ons om te realiseren dan een aanbesteding via onze horeca. Catering kan ook voor grotere groepen. Mensen realiseren zich niet hoe groot de impact van een kleine aanbesteding van(uit) een SROI al kan zijn. Door een paar broodjes te bestellen hebben we meer planbare werkzaamheden en een grotere omzet. Daarmee zijn we een solide, veilig bedrijf waar het leuk werken is voor onze trajectmedewerkers, die we hier een voldoening, structuur en sociaal contact geven.
Elk bedrijf met een budget kan sociaal investeren. Waarom zou je wachten tot er een SROI-verplichting is?
Wat zou je willen in het komende jaar?
Als álle bedrijven in de regio Nijmegen, ook zonder SROI-verplichting, in elk geval nadenken over waar ze hun geld besteden, zal dat op zich al voor een grotere omzet zorgen. En dan kunnen wij bij Hét Bakkerscafé tien extra trajectmedewerkers en meer begeleiding aannemen.
Comments